Schrijftip: méér zeggen met minder woorden

kelly-sikkema-487610-unsplash.jpg

Lange teksten bevatten soms een verbazend korte boodschap. Misschien vindt de schrijver dat z'n tekstje zonder aankleding wel heel karig wordt, of misschien wil hij de boodschap plechtig en formeel maken. Dan lees je zinnen als 'Graag willen wij u bij deze van harte uitnodigen op ons jaarlijks personeelsfeest.' Of 'Wij zullen u met zekerheid contacteren eens er duidelijkheid ter zake is.' Zeg nu zelf, dat kan toch frisser?
Weg met wolligheid
Overtollige woorden - ook wel opvultaal genoemd - leiden af van de boodschap en kun je gemakkelijk weglaten. Zonder al die wolligheid verandert de boodschap immers niet. De tekst wordt net helder, duidelijker. 'Wij nodigen u van harte uit op ons jaarlijks personeelsfeest.' zegt bijvoorbeeld precies hetzelfde, maar de boodschap komt krachtiger over. Net als 'Wij contacteren u zodra er duidelijkheid is.' Schrap die nietszeggende woorden dus gerust, stof je tekst af en blaas alle ballast weg. Probeer het bijvoorbeeld maar eens met willen, kunnen en zullen, woorden die heel vaak overtollig zijn. Zonder leest je test instant vlotter.

Zoek de blauwe smurf
Een extra tip? Wees aandachtig voor tautologieën, of twee woorden die exact hetzelfde zeggen. 'Maar er werd echter niet gereageerd.', bijvoorbeeld, of 'Als leerkracht zijnde, zie ik dat elke dag gebeuren.' Of 'Ik vrees dat ik te laat ga komen, want de trein heeft immers vertraging.' Als stijlfiguur kunnen ze soms wel, om wat je zegt te benadrukken. Maar voor de rest? Schrappen maar!

Gij zult gelezen worden!

7-geboden.jpg

Je hebt het perfecte stuk geschreven. Of … dat denk je toch. Het zit immers boordevol interessante informatie op maat van je doelgroep en heeft een mooie, logische structuur. En door die leuke kwinkslagen hier en daar zal je lezer je tekst met plezier tot de laatste letter lezen. Alleen: die lezer bestaat niet. Mogelijk zag hij de titel van je stuk wel, bewust of onbewust. Maar de titel prikkelde niet, dus bladerde hij verder. Een gemiste kans, want misschien bleef hij wél hangen bij je concurrent.

Van tussen een stapel magazines in een krantenwinkel, van op een reclamebord of tussen tien andere zoekresultaten van Google, schreeuwt je stuk om aandacht. Om de lezer te overhalen om jouw stuk te lezen, heb je dus een titel nodig die raakt. Onze 7 geboden voor een goede titel vind je hier:

GIJ ZULT UW LEZER KENNEN

Onderzoek je doelgroep. Neem daarvoor rustig de tijd, want het maakt een wereld van verschil. Stel jezelf deze vragen:

  • Hoe oud is je lezer en wat interesseert hem of haar?

  • Hoe spreek je je lezer het beste aan?

  • Naar wat is hij op zoek en welke zoektermen gebruikt hij?

Gebruik de taal van de lezer, in een stijl die past bij zijn leefwereld. Verwerk de belangrijkste zoekterm(en) in de titel. Met een woordgrapje of een vertrouwde culturele referentie kun je ook heel wat goodwill vangen. Maar het belangrijkste: kies een titel die de verlangens van de lezer belichaamt.

GIJ ZULT HET KORT HOUDEN

Less is more! Ook bij titels. Hou je titels dus kort. Onze aandachtspanne in deze tijd van informatieovervloed is immers erg kort. Probeer je titel te beperken tot 100 tekens. Voor het web streef je zelfs best naar 70 tekens.

GIJ ZULT NIET LIEGEN

Zorg dat je titel de inhoud van je stuk weerspiegelt. Maak geen beloftes die je niet kunt houden. Dat spreekt misschien voor zich, maar toch duiken er nog steeds stukken op waarvan de titel en inhoud niet op mekaar afgestemd zijn. Met een sensationele titel die de lading niet dekt, trek je misschien één keer de aandacht. Maar nadien word je er vaak genadeloos voor afgestraft door lezers en zoekmachines. Een beetje aandikken kan natuurlijk wel. Zeker als het gaat om een opmerkelijk quote van iemand die verder in het artikel aan het woord komt.

GIJ ZULT METADATA OPNEMEN IN UW TITEL

Websites die in de titel aangeven welke soort inhoud de lezer mag verwachten, trekken aanzienlijk meer bezoekers. Typische voorbeelden zijn: “Vikingjuwelen kwamen van ver buiten Europa [kaart]”, “Fotoreportage: overstromingen zetten parking blank”, “Interview:Herman Brusselmans heeft genoeg van de Gentse Feesten” of “Percentage moslimbewoners lager dan we denken [infografiek]”.

Om diezelfde reden is een indicatie van de lengte ook interessant. De titel “11 leuke kaarsen om thuis te maken” stelt een toevallige voorbijganger gerust dat hij slechts 11 foto’s hoeft te bekijken en dan weer verder kan met zijn werk. Dat maakt de drempel om je stuk te bezoeken een stuk lager.

GIJ ZULT GEDULD HEBBEN

Werk je stuk af voor je de titel schrijft. Gebruik desnoods een werktitel die je later aanpast. Zo voorkom je dat je lezer ontgoocheld raakt. Kan je niks bedenken? Neem een zin uit je stuk als titel, of kies er een frappant beeld uit, iets ongewoons, of iets tastbaars. Je kan ook enkele sleutelwoorden voor je stuk bedenken en er minstens één van in je titel verwerken.

GIJ ZULT DE ZOEKMACHINES VERLEIDEN

Op het internet krijg je geen tweede kans. Is je titel niet goed, dan word je niet gelezen. De eerste drie zoekresultaten krijgen samen het gros van de kliks. De rest moet het met wezenlijk minder doen. Om een plaatsje in die gouden top 3 te verzilveren, besteden bedrijven veel geld aan Search Engine Optimization (SEO, of zoekmachineoptimalisatie).

Zoekmachines doen bij de start al aan preselectie. Komen de zoektermen niet in je titel voor, dan heb je alvast een forse achterstand. Daarom is het belangrijk te achterhalen naar wat je lezer op zoek is. Precies die kernwoorden moet je in je titel verwerken.

TU RESPECTERAS TON LECTEUR ALLOPHONE *

(*Gij zult respect hebben voor uw anderstalige lezer)

Wie een meertalige publicatie of website onderhoudt, of anderstalige klanten wil bereiken, moet vroeg of laat een titel in een andere taal bedenken. Te vaak worden titels simpelweg vertaald. Daarbij wordt het hele culturele kader van de doelgroep genegeerd. In bijna alle gevallen leidt dat ertoe dat het artikel in de vreemde taal veel minder gelezen wordt dan in de brontaal. Stel je dat vast? Dan is het tijd om je meertalige titels onder handen te nemen. Doe daarvoor altijd een beroep op ervaren moedertaalsprekers die voeling hebben met jouw content én met jouw anderstalige klant.

Zes tips voor een boeiend jaarverslag

images.squarespace-cdn.com.png

Het is weer die tijd van het jaar: zwoegen en zweten aan het jaarverslag, vechtend tegen die verdacht snel naderende deadline. Een tijdrovende bezigheid, die meestal niet erg gelegen komt, je hebt het immers al druk genoeg. Maar: wat als je het jaarverslag eens niet als een verplichting bekijkt, maar als een kans om met jouw organisatie naar buiten te treden? Wat als jouw jaarverslag meer is dan een bundeling van facts & figures en anderen misschien zelfs inspireert? Wat als het niet alleen doorbladerd, maar ook graag gelezen wordt en het jou – direct of indirect – iets oplevert? Wat als jouw verhaal écht blijft hangen? 

Ben jij ook aan je jaarverslag bezig? Met deze zes tips houd je het alvast boeiend!

•    Schrijf voor je doelpubliek
Het is dé basisregel in elke communicatie, maar hij wordt zo vaak vergeten. Houd je doelpubliek voor ogen wanneer je je jaarverslag schrijft. Wat wil mijn lezer weten? Naar welke informatie gaat hij op zoek? Van welke schrijfstijl houdt hij? Welk jargon heeft hij al mee, en vooral: welk niet? Het is verleidelijk om vanuit jezelf of vanuit je organisatie te schrijven – je weet er uiteindelijk alles van – maar je even verdiepen in je lezer loont. Een lezer voelt zich meer betrokken bij een organisatie wanneer hij voelt dat hij gekend is. 

•    Ga voor structuur
Het geheim van elk degelijk groter dossier is structuur. Gebruik titels, ondertitels en een duidelijke nummering en wees consequent! Zorg dat de lezer te allen tijde weet wat hij aan het lezen is. Denk je structuur uit vóór je begint te schrijven, zodat je niets vergeet. Maak een mooie inhoudstafel, zet kernwoorden in het vet. Zo kan de lezer je tekst gemakkelijk ‘skimmen’ en toch de essentie onthouden.

•    Houd het bondig en luchtig
Niemand heeft zin om een saai en lijvig jaarverslag door te nemen. Bepaal de prioriteiten, met je doelpubliek voor ogen, en schrap de rest! Maak een luchtig geheel van je verslag. Doorspek het bijvoorbeeld met persoonlijke verhalen, interviews met klanten en stakeholders, of getuigenissen van werknemers. Kies een metafoor die steeds terugkomt (bv. koorddansen), of bedenk een interessante verhaallijn (bv. een reis) die als een kapstok alle informatie vasthoudt. Zorg ervoor dat jouw jaarverslag leest als een trein. 

•    Een heel jaar werk
Het is misschien eerder een tip voor volgend jaar, maar een jaarverslag schrijven vraagt eigenlijk een heel jaar werk. Verlicht het werk vlak voor de deadline door gedurende heel het jaar informatie te verzamelen. Houd bezoekers- of verkoopcijfers consequent bij wanneer de gegevens nog vers zijn, bepaal je focus tijdens het werkjaar, zet je mensen tijdig aan het werk. Wanneer de deadline in zicht komt, moet je dan enkel nog de informatie bundelen en in een geheel gieten.

•    Zorg voor een visueel aantrekkelijk geheel
De tijd dat een jaarverslag een saaie geringde bundel met een plastic cover was, is officieel voorbij. Een jaarverslag mag er gerust uitzien als een salontafelboek! Neem een goede vormgever onder de arm die zorgt voor een origineel idee en een frisse opmaak, steeds met jouw huisstijl in het achterhoofd. Zorg voor een aantrekkelijke cover die de lezer meteen aangrijpt, gebruik mooi vormgegeven grafieken in plaats van bladzijden en bladzijden grijze tabellen. Misschien is het een idee om een illustrator, een cartoonist of een goede fotograaf aan te spreken? Of maak een infographic van jouw verhaal! Het oog wil immers ook wat …

•    Print of web?
Een jaarverslag moet niet per se een papieren bundel zijn. Een eenvoudige webpagina is al snel opgezet. Online bereik je een breder publiek, je jaarverslag is gemakkelijker toegankelijk en je bespaart een hoop papier. Een website en de bijhorende sociale media bieden ook veel communicatieve en interactieve mogelijkheden. Je kunt gemakkelijk linken naar meer informatie en feedback is snel gevraagd aan je online lezer. Een combinatie tussen print en web is ook mogelijk natuurlijk. Je kiest jouw medium best voornamelijk in functie van – alweer – je doelpubliek. 

Wil jij ook méér uit je jaarverslag halen? Verhalen Vertalen vertaalt informatieve verhalen zoals jaarverslagen helder en duidelijk naar jouw doelgroep, in de juiste communicatiestijl. Wij adviseren, of helpen jouw jaarverslag uitdenken en schrijven!

STORYTELLING: En je klanten leefden nog lang en gelukkig …

image-asset-5.png

Zie jij de term ‘storytelling’ ook overal opduiken? Dat ligt heus niet alleen aan jou. Storytelling is overal: in alle takken van onze samenleving, in elk stukje van ons zijn. We zijn nu eenmaal gevoelig voor verhalen, ook in een professionele context. Een goed verhaal boeit, raakt… én overtuigt je klanten. Dat beseffen steeds meer bedrijven, die storytelling veelvuldig inzetten in hun content marketing. 


De kracht van een verhaal

Storytelling – of verhalen vertellen – is de meest natuurlijke vorm van communiceren. Iedereen kan en doet het, dag in, dag uit. We vertellen verhalen aan onze kinderen, aan onze vrienden tijdens een avondje uit, aan ieder die ze horen wil. Verhalen vertellen en beluisteren is onze manier om de wereld te begrijpen. Om nieuwe inzichten te verwerven en betekenis te geven aan wat we hebben meegemaakt. Een verhaal creëert betrokkenheid, schept ervaring, neemt drempels weg. Een verhaal inspireert en brengt tot leven. De bekende speech van Steve Jobs voor studenten van Stanford University, waarin hij verschillende persoonlijke verhalen verwerkt om de afstuderende studenten te inspireren, is daar een uitstekend voorbeeld van. De quote ‘Keep looking, don’t settle!’ bijvoorbeeld, blijft bij ons alvast hangen.

Heb je het filmpje bekeken? Boeiend, niet? Hetzelfde kun jij betekenen voor je klanten. Vertel hen niet het zoveelste verkooppraatje, vertel hen jouw bedrijfsverhaal. Overtuig hen met authentieke, informatieve berichten. Die blijven zoveel beter hangen dan puur commerciële boodschappen. Als je het goed aanpakt worden ze zelfs verder verteld of gedeeld én win je er klanten mee. Maar … Hoe doe je dat?

In vier stappen naar een goed verhaal

Niet alles wat verteld wordt, is een verhaal. En wat geen verhaal is, heeft ook niet de kracht van een verhaal. Maar wat is dan een goed verhaal? Deze tips helpen je op weg!

Een goed verhaal staat op zichzelf.

Een droge opsomming van feiten waarom jouw bedrijf het beste in z’n vak is? Dat is geen verhaal. Het is niet meer dan een marketingpraatje, dat wellicht niet eens tot het eind wordt gelezen. Laat staan dat het zou worden gedeeld. Of hoor je jezelf al dolenthousiast doorvertellen dat je op de website van bedrijf x hebt gelezen dat ze al 30 jaar lang gekend zijn om hun persoonlijke service? 
Een overtuigend verhaal staat op zichzelf en bevat narratieve elementen zoals personages, een verhaallijn, een ontwikkeling, een conflict … Als bedrijf of organisatie naar buiten treden met dat conflict, die bump in the road, is niet gemakkelijk. Maar het maakt wel dat je als ‘echt’ gewaardeerd wordt. Een puur succesverhaal, zonder enige struggle, wekt wantrouwen en ongeloof op. Bedenk even wat je zelf liever zou lezen: het ‘cleane’, perfecte verhaal, dat weinig geloofwaardig is? Of the true story dat durft toegeven dat niet alles van een leien dakje liep? Het verhaal van Inge Onsea, mede-oprichter van het succesvolle modemerk Essentiel, bijvoorbeeld, wekt sympathie en respect op. Net omdat ze het niet alleen heeft over het succes van Essentiel, maar ook over een moeilijke periode binnen het bedrijf. Wees eerlijk in wat je vertelt. Dat loont. 

Een goed verhaal prikkelt, inspireert en roept emotie op.

Een verhaal dat prikkelt en emotie oproept, doet iets, het blijft hangen. Beslissingen worden gemaakt op basis van emoties. Jouw bedrijf heeft er dus alle baat bij om emotioneel positief gewaardeerd te worden door potentiële klanten. ‘Emotioneel’ betekent uiteraard niet altijd dat je klanten tot tranen toe bewogen moeten worden. Misschien wordt de klant blij van jouw verhaal, hoopvol of voelt hij zich begrepen. Of misschien krijgt hij het gevoel dat hij de wereld aan kan, zoals in deze Barbie-commercial. Een goed verhaal koppelt een positief gevoel aan je product of je bedrijf. Kortom, een goed verhaal verkoopt. 

Een goed verhaal is persoonlijk en authentiek.

In een goed verhaal herkent de lezer zichzelf. Hij gelooft jou en jouw verhaal en daarom gelooft hij ook waar je voor staat. Een goed verhaal vertrekt van de ‘why’, de reden waaróm jij iets doet. Simon Sinek legt het idee goed uit in deze TED-talk. Volgens Sinek denken, handelen en communiceren inspirerende organisaties of personen allemaal op exact dezelfde manier, die volledig verschilt van het patroon dat alle anderen volgen. De ‘gouden cirkel’ verklaart waarom sommige leiders kunnen inspireren, en anderen niet. Inspirerende leiders weten waaróm ze bestaan, waarom ze ’s morgens opstaan en ‘why anyone should care’. Meer nog: inspirerende leiders vertellen elk van hun verhalen vanuit die ‘waarom’. Andrew Stanton, filmmaker van o.a. WALL-E en Toy Story, zegt het zo: ‘Make me care’. ‘Caring’ is een essentiële voorwaarde om geboeid te zijn door een verhaal. Vanuit het ‘waarom’ vertrekken vergt een andere manier van communiceren – en het zal oefening vragen – maar je voelt het meteen: het werkt.

Een goed verhaal zorgt ervoor dat jouw lezer zelf de verteller wordt. 

Good stories get shared. En dat is wat je wilt, natuurlijk: dat jouw verhaal doorverteld wordt. Zorg dat jouw verhaal aanspreekt, dat mensen zo enthousiast zijn dat ze het met anderen willen delen. Zo verspreidt je verhaal zich als een lopend vuurtje, zonder dat je er zelf veel voor moet doen. Waarom een verhaal viraal gaat, is niet altijd juist te zeggen. De virale hit van de hogeschoolstudenten van de PXL met de chocoladen pumps is een goed voorbeeld. Het filmpje werd maar liefst 14 miljoen keer bekeken en 40 000 keer gedeeld. Gratis reclame die kan tellen!

Ben jeovertuigd van de kracht van een goed verhaal? Wil je ook dat jouw klanten jouw verhaal onthouden en doorvertellen en kun je daar wat hulp bij gebruiken? That’s where we come in!
De copywriters van Verhalen Vertalen luisteren naar jóúw verhaal en vertalen het naar de juiste tekst (persbericht, nieuwsbrief, blogartikel, webtekst, brochure …), afgestemd op je doel en je publiek zonder je bedrijfs-DNA uit het oog te verliezen. Samen schrijven én verspreiden wij het verhaal van jouw bedrijf of organisatie.

Waarom jij (en je klanten) niet zonder een eindredacteur kunnen

image-asset-4.jpeg

Eind re dac teur (de; m, v, meervoud: eindredacteuren) redacteur die de definitieve versie maakt

We kunnen onze dikke driedelige vriend Van Dale alleen maar gelijk geven. De eindredacteur bezit het onmisbare laatste paar ogen dat een tekst voor publicatie grondig bekijkt. Zelfs een tekst geschreven door de beste schrijver heeft een frisse blik nodig voor hij op zijn doelpubliek wordt losgelaten. Vaak kan een eindredacteur met een paar simpele ingrepen een tekst naar een opmerkelijk hoger niveau tillen. En daar doe je niet alleen de lezer – jouw klant – maar ook jezelf een plezier mee. Met een vlotte tekst en een sterke inhoud bereikt jouw boodschap pas écht haar doel. 

Een eindredacteur haalt zijn rode pen niet alleen boven voor d/t-fouten, hij doet veel méér dan dat. Spelfouten, kleine typefoutjes, inconsequent woordgebruik, een warrige tekstopbouw, onlogische gedachtesprongen, herhalingen … Het moet er allemaal uit. Een goede eindredacteur bekijkt ook de flow van een tekst, hij zorgt dat een tekst vlot loopt en goed klinkt. Hij werpt een kritische blik op de titel en de inleiding en zorgt dat die aantrekkelijk genoeg zijn om de aandacht vast te houden. 

Waarop let een eindredacteur concreet? En welke trucs kun jij zelf toepassen om een brochure, persbericht, blogpost of nieuwsbrief te publiceren die vlotter leest, jouw boodschap beter overbrengt en minder ergernis opwekt bij ‘taalnazi’s’?

1.    Voor wie?
Een tekst wordt altijd voor een bepaald publiek geschreven. Het is dan ook heel belangrijk dat zowel de lengte als de toon en het niveau van de tekst afgestemd zijn op dat doelpubliek. Een bestaande klant die vertrouwd is met jouw diensten wil andere informatie dan een mogelijk nieuwe klant. Een reclameboodschap op een billboard in het station vraagt om een ander soort tekst dan een advertentie in een magazine. Een speech van een directeur heeft nood aan een andere opbouw dan een persbericht. Een goede eindredacteur kijkt na of een tekst afgestemd is op zijn bestemmeling. Om die beoordeling te kunnen maken, heeft je eindredacteur natuurlijk die achtergrondinformatie nodig. Geef hem dus de context van de tekst mee: aan wie is de tekst gericht, waar zal hij verschijnen … Zo ben je zeker dat jouw lezer begrijpt wat jij wilt zeggen.

2.    Ritmische puzzelstukken
Een goede tekst leest vlot en loopt lekker. De zinnen passen in elkaar als puzzelstukjes en de redenering wordt op een doordachte en rationele manier opgebouwd. Een vlotte tekst heeft een zeker ritme dat niet stokt en dat – net door de vlotheid – eigenlijk niet opvalt. De eindredacteur zorgt voor een fijne cadans, die maakt dat je van bovenaan het blad naar beneden walst en tóch weet wat je gelezen hebt. Wil je het ritme van jouw tekst testen? Lees hem dan luidop voor.

3.    Een prikkelende kop
Een sterke titel zorgt dat een tekst gelezen wordt. Hij past bij de inhoud van de tekst, teaset de lezer genoeg om hem te laten verder lezen, maar geeft ook niet te veel prijs. Een eindredacteur bekijkt een kop altijd door een kritische bril. Is hij voldoende aantrekkelijk? Zit de balans tussen genoeg prikkelen en niet te veel informatie prijsgeven goed? Lees hier al onze tips voor een toptitel!

4.    Tekstuele rillingen
Een goede eindredacteur haalt natuurlijk alle spel- en typefoutjes uit een tekst. Maar er zijn nog meer kleine tekstuele ingrepen die een tekst beduidend beter maken. 
-    Wees consequent over de hele tekst. Spreek je je lezer in de inleiding bv. aan met ‘je’? Doe dat dan in de volledige tekst, en wissel niet af met ‘u’. Hetzelfde geldt voor hoofdletters en leestekens. Maak vooraf keuzes over spaties, beletseltekens, dubbelepunten, liggende streepjes … en voer die keuze steeds consequent door. In de huisstijl van jouw organisatie liggen er misschien bepaalde zaken vast, zoals ‘je wilt (met –t)’, of het hoofdlettergebruik in je bedrijfsnaam. Verdiep je er even in, en houd je – net als alle andere collega’s – aan de huisstijl.
-    Vermijd herhalingen, zowel qua inhoud als qua woordgebruik. In twee opeenvolgende zinnen gebruik je best niet meermaals hetzelfde woord of dezelfde zinsconstructie. 
-    Maak je zinnen kort genoeg. Ellenlange zinnen met tussenzinnen en ondergeschikte nevenschikkingen bevorderen de leesbaarheid helemaal niet. In woordenland is eenvoudiger zeker niet slechter!
-    Vermijd passieve constructies. Maak zinnen actief en blijf zo ver mogelijk weg van tenenkrullers als ‘De patiënt is toen behandeld geworden’ of ‘Het kind is niet opgehaald geweest’. Brr …

5.    Geen kemels
Ook heel belangrijk: neem de tijd om grondig na te kijken of alle informatie correct is. Zijn de namen juist geschreven, zijn de data correct, klopt de paginanummering, zijn de voetnoten in orde en is het telefoonnummer ook echt bereikbaar? Niets zo gênant als onaanvaardbare (en te vermijden!) informatieve fouten te moeten overplakken in een brochure, of een gedenkplaat te moeten afdekken door een fout gespelde naam … 


TIPS om zelf eindredactie te doen:
1.    Je hebt net een tekst geschreven en je hebt het gevoel dat hij klaar is. Maar hoe graag je jouw pennenvrucht ook wilt delen met de rest van de wereld, laat hem tóch nog even liggen voor je hem verstuurt of publiceert. Slaap er een nachtje over en herlees de tekst dan nog een keer. De kans is groot dat je de dag nadien toch nog enkele woorden herschikt, een synoniem vindt dat beter klinkt of een typefoutje kunt verbeteren.
2.    Je leest je tekst trouwens het best na op een ander apparaat óf op papier. Door de tekst op bv. je tablet of je telefoon te lezen, wordt de tekst anders ingedeeld. Zo krijg je een andere, frisse blik op de woorden. Een tekst van a tot z lezen (en dus niet gedeeltelijk scannen) lukt beter op papier dan op het scherm.
3.    Wil je echt geen enkel foutje missen? Lees je tekst dan luidop. Al pratend val je veel gemakkelijker over eventuele gaten (bv. ontbrekende letters of woorden) of stroeve passages in de tekst. Foutjes vallen zo veel beter op.

Heb je weinig tijd om zelf aan de slag te gaan en laat je de eindredactie van jouw teksten daarom liever over aan professionals? Dan doe wij het wel voor je! Vraag vrijblijvend je offerte aan.

Tekst: Lore Van Brabandt

Communication is key

image-asset.jpeg

In zeven stappen naar een doordacht communicatieplan

U hebt een tof product ontwikkeld, een interessant concept, een dienst waar vraag naar is. Een ideaal begin! En nu wilt u natuurlijk dat klanten hun weg vinden naar uw product, dienst of boodschap. Om dat te bereiken wéét u dat u moet communiceren. Maar … hoe pakt u dat het best aan?

Communiceer doordacht

Communiceren lijkt iets dat iedereen kan, en dat is ook zo. Toch is het niet vanzelfsprekend om goed te communiceren. Een goede communicatie is doordacht en start met een strategie. U hebt dus een communicatieplan nodig. Klinkt als veel werk …

Dat klopt, maar regel 1 is: trap niet in de val van stappen overslaan! Wanneer u start met uw communicatie is het verleidelijk om vanuit communicatiekanalen te denken. ‘We maken een website en plaatsen daar alles op’, ‘Met een folder komt dat wel in orde’, ‘Zet dat maar gauw op Facebook’ of ‘Een persberichtje en de boodschap is de wereld in’. Dat is nooit een goed idee.

De basisregel is eenvoudig: communicatie start niet vanuit het kanaal, wel vanuit concrete doelstellingen. Investeren in een sterk uitgedachte communicatiestrategie loont doorheen het volledige communicatieproces.

Een sterk communicatieplan zoomt eerst uit, om daarna weer in detail te gaan. Neem de tijd om een overzicht op te maken en goed na te denken over waar u naartoe wilt, welke richting u uit wilt. Zo kunt u uw communicatie doelgericht maken en uw klant echt tot actie bewegen.

In zeven stappen naar een succesvolle communicatie

 Stap 1: Wie bent u?

Elke organisatie of elk bedrijf heeft een persoonlijkheid die wordt bepaald door de visie, missie, cultuur en waarden waar de organisatie voor staat. Vanuit die identiteit hoort alle communicatie te vertrekken. Meer nog: communicatie kan helpen om van de huidige identiteit in de richting van de ‘gewenste identiteit’ te bewegen.

Het eerste deel van uw communicatieplan beschrijft dus wie u bent. Uw missie, uw visie, uw sterktes en zwaktes, uw strategische doelen, uw operationele doelstellingen, de waarden die u uitdraagt, de accenten die u wilt leggen, omgevingsfactoren waarmee u rekening moet houden … Al die zaken geven richting aan uw communicatie. Communicatie werkt steeds ondersteunend om de doelen van uw bedrijf te realiseren.

 Stap 2: Wat wilt u bereiken?

Communicatiedoelen zijn altijd een afgeleide van de strategische of operationele doelen. Ze moeten ‘SMART’ zijn, dat wil zeggen specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdsgebonden. Meestal kunnen communicatiedoelen geformuleerd worden in termen van kennis (wat willen we dat ons doelpubliek weet?), mening (wat willen we dat ons doelpubliek denkt?) en gedrag (welk gedrag willen we stimuleren?). Houd bij het opstellen van uw doelen steeds rekening met de huidige situatie. Wat weet het doelpubliek op dit moment al? Wat denken ze nu van ons? En hoe gedragen ze zich momenteel?

image-asset-2.jpeg

 Stap 3: Wie wilt u bereiken?

Om succesvol te communiceren moet u rekening houden met uw doelpubliek, uw klant. Hoe beter u uw klanten kent, hoe beter u hen kunt bereiken. Het is met andere woorden van essentieel belang om te weten wie uw publiek is. Weet wie u wilt bereiken en probeer daarnaast ook te weten te komen wat ze doen, wat hun interesses zijn, welke media ze gebruiken, welke sociaal-demografische kenmerken ze hebben enz. Deel uw publiek op basis van die kennis op in segmenten, waarbij elke doelgroep een andere communicatieaanpak krijgt.

Durf bovendien te kiezen welke klantengroep u essentieel vindt. Wie is uw belangrijkste doelgroep? Wie zijn belangrijke tussenpersonen binnen of buiten uw bedrijf die uw boodschap mee kunnen verspreiden? Via welke beïnvloeders kunt u uw klanten bereiken? Schakel die personen mee in, want hoe meer andere mensen voor u communiceren, hoe beter!

Stap 4: Wat vertelt u aan wie?

Tijd om uw boodschap te formuleren. Succesvolle boodschappen zijn opgebouwd volgens het AIDA-principe: ze trekken eerst de aandacht (Attention) van uw klant, wekken dan zijn interesse (Interest), waarna hij een verlangen (Desire) voelt ontstaan en ten slotte in actie (Action) schiet.

Het is geen gemakkelijke opdracht om zo’n succesvolle boodschap te formuleren. Bedenk daarom eerst wat u wilt vertellen en probeer dat – per doelstelling en per doelpubliek – te vatten in één zin. Zo hebt u alvast de kern van uw communicatie.

Om die boodschap ook nog eens te verpakken in de juiste vorm en in woorden die bijblijven, kunt u de SUCCES-formule gebruiken. Een krachtige boodschap is kernachtig en eenvoudig (Simple), wekt interesse door onverwacht te zijn (Unexpected), is gemakkelijk te onthouden door concrete taal (Concrete), is geloofwaardig (Credible), wekt gevoelens op (Emotional) en bevat een sterk verhaal (Story).

 Stap 5: Hoe gaat u die doelen bereiken?

In uw communicatiestrategie legt u ook vast hoe u uw communicatiedoelen wilt bereiken. Welke kanalen zet u in voor welke doelen en welke doelpublieken? Dat resulteert in een mediamix: een verzameling van media die u wilt inzetten voor uw communicatie, zoals een klantenactie, een evenement, drukwerk, een advertentie, een persbericht, online communicatie, een actie op sociale media of een reclamespot. Idealiter is uw mediamix doordacht, evenwichtig en complementair, afgestemd op uw doelen, uw boodschap én uw doelgroepen, met aandacht voor uw identiteit.

Stap 6: Concretiseren en uitvoeren

Wanneer u de middelen gekozen hebt, bepaalt u de volgorde, frequentie en tijdsplanning van uw boodschap. Ga goed na welk deel van uw plan eerst uitgevoerd moet worden. Houd daarbij het AIDA-principe in het achterhoofd. Klanten die nog niet geïnteresseerd zijn in uw product of dienst, kunt u veel moeilijker tot actie bewegen.

U hebt natuurlijk ook een budget waaraan u zich moet houden. Probeer van elk communicatieonderdeel de kosten zo goed mogelijk in te schatten en neem die op in uw communicatieplan. Let wel: goede communicatie kost niet altijd veel geld! Met een creatieve insteek komt u vaak al heel ver.

Is uw plan volledig? Dan kunt u het beginnen uit te voeren! Verhalen Vertalen kan u daarbij helpen. Op basis van uw communicatieplan gaan wij graag samen uw noden na en kunnen wij zorgen voor bijvoorbeeld een persbericht, de teksten voor uw brochure, een blogpost, testimonials, een artikel voor uw personeelsblad en meer. Wilt u dat graag bespreken bij een kop koffie?

image-asset-3.jpeg

tap 7: Evalueren

Evaluatie wordt vaak vergeten, maar is essentieel om te leren van uw communicatiestrategie, voor een volgende gelegenheid, maar ook voor het lopende project. Wacht niet op een eindevaluatie, maar probeer ook tussentijds te evalueren. Zo kunt u gaandeweg uw strategie waar nodig bijsturen. Een communicatieplan is namelijk flexibel en kan aangepast worden op basis van veranderende omgevingsfactoren, wijzigende budgetten of inzichten in technieken die niet of juist wel goed werken.

Tot slot nog dit: een boodschap succesvol overbrengen is zelden gefikst met één wapenfeit. Communiceren is volhouden, u vastbijten en volhardend blijven herhalen. Veel succes!

HOE MAAKT U VAN UW KLANT EEN AMBASSADEUR?

Hoe maakt u van uw klant een ambassadeur.png

Jean gaat al jaren naar Klussen maar, de doe-het-zelfzaak in de buurt. Hij vindt er allerhande materialen die hij nodig heeft voor klusjes in huis en tuin. Hij vertelt er gepassioneerd over tegen zijn buurman Pierre. “De dienstverlening van Klussen maar is top,” bejubelt hij de zaak over de pas geschoren haag tussen hen in. “Met elke vraag kan ik er terecht. En als ik iets zoek wat ze niet hebben, dan bestellen ze het gewoon. Speciaal voor mij!” Pierre voelt zich getriggerd door Jeans verhaal. Wanneer zijn boormachine het begeeft, gaat hij niet naar de grote bouwmarkt waarvan hij elke week reclame hoort op de radio, maar neemt hij een kijkje in buurmans favoriete doe-het-zelfzaak.

 Extra klant

Dankzij Jeans verhaal krijgt Klussen maar er een extra klant bij, áls de zaak aan Pierres hooggespannen verwachtingen voldoet tenminste. Dat is niets nieuws. Mensen worden beïnvloed door andermans keuzes, zeker van mensen die ze kennen. Voor Pierre komt Jean dan ook geloofwaardiger over dan de gekke stemmetjes van de radioreclame. Als Jean zegt dat de dienstverlening van Klussen maar de beste is, dan veronderstelt Pierre dat dat zo is. (Datzelfde idee wordt trouwens veelvuldig gebruikt op sociale media onder de noemer social advertising. Een bericht als ‘Je vriend vindt dit leuk’ is eigenlijk gewoon reclame vermomd als een bericht van een vriend, puur omdat dat geloofwaardiger overkomt.)

Er bestaat met andere woorden geen betere reclame dan een klant die een positief verhaal vertelt over uw zaak, uw dienstverlening of uw producten. Storytelling werkt, maar bovendien maakt u op die manier ook ambassadeurs van uw klanten. Die ambassadeurs bereiken een ander publiek dan uzelf, dus vergroot u uw bereik: meer mensen komen in contact met positieve aspecten van uw zaak. Wat wilt u nog meer hebben?

Het loont dus absoluut de moeite om zélf het heft in handen te nemen op het vlak van testimonials of klantenverhalen. Waarom wachten tot uw klanten hun enthousiasme gaan delen met hun buurman of collega? Verzamel gerust zelf de verhalen van uw klanten en deel die ook, via uw website, sociale media, in een advertentie … Door van uw klanten uw ambassadeurs te maken, worden hun positieve ervaringen deel van uw marketingstrategie. En als uw klant zelf ook een bedrijf heeft, plukt hij bovendien ook nog eens zelf de vruchten van zijn testimonial voor u!

 Zo maakt u van uw klant een ambassadeur

-   Zoek klanten waarvan u weet dat ze u, uw zaak, uw dienst of uw product kennen. U hebt er bijvoorbeeld al meermaals mee samengewerkt, de klant weet u steeds te vinden voor een bepaalde dienst of hij is al jaren klant aan huis.

-  Vraag de klant waaruit jullie samenwerking bestaat volgens hem, of wat uw zaak voor hem betekent. Dat geeft u de kans om jullie klantenrelatie vanuit zijn standpunt te bekijken.

-  Vraag de klant wat hij zo aan uw zaak apprecieert. Waarom winkelt hij wekelijks bij u? Waarom belt hij u op en niet uw concurrent? Waarom vertrouwt hij u het maken van zijn nieuwe website toe? Waarom verkiest hij om bij u een opleiding te volgen? Stelt hij uw dienstverlening op prijs? Houdt hij van uw efficiëntie? Die antwoorden zijn interessant om te verwerken in de testimonial, maar ze leren u ook veel over uw eigen werking.

-  Schrijf het verhaal neer. Plaats het klantenverhaal of de testimonial op uw website, uw sociale media of op andere kanalen. En … laat de positieve vibes hun werk doen …

Wilt u uw klantenverhalen of testimonials delen, maar weet u niet goed waar te beginnen? Verhalen Vertalen gaat graag voor u aan de slag! Neem gerust contact op via hilde@verhalenvertalen.be.

 

Tekst: Lore Van Brabandt