STORYTELLING: En uw klanten leefden nog lang en gelukkig …

Ziet u de term ‘storytelling’ ook overal opduiken? Dat ligt heus niet alleen aan u. Storytelling is overal: in alle takken van onze samenleving, in elk stukje van ons zijn. We zijn nu eenmaal gevoelig voor verhalen, ook in een professionele context. Een goed verhaal boeit, raakt… én overtuigt uw klanten. Dat beseffen steeds meer bedrijven, die storytelling veelvuldig inzetten in hun content marketing. 


De kracht van een verhaal

Storytelling – of verhalen vertellen – is de meest natuurlijke vorm van communiceren. Iedereen kan en doet het, dag in, dag uit. We vertellen verhalen aan onze kinderen, aan onze vrienden tijdens een avondje uit, aan ieder die ze horen wil. Verhalen vertellen en beluisteren is onze manier om de wereld te begrijpen. Om nieuwe inzichten te verwerven en betekenis te geven aan wat we hebben meegemaakt. Een verhaal creëert betrokkenheid, schept ervaring, neemt drempels weg. Een verhaal inspireert en brengt tot leven. De bekende speech van Steve Jobs voor studenten van Stanford University, waarin hij verschillende persoonlijke verhalen verwerkt om de afstuderende studenten te inspireren, is daar een uitstekend voorbeeld van. De quote ‘Keep looking, don’t settle!’ bijvoorbeeld, blijft bij ons alvast hangen.

Hebt u het filmpje bekeken? Boeiend, niet? Hetzelfde kunt u betekenen voor uw klanten. Vertel hen niet het zoveelste verkooppraatje, vertel hen uw bedrijfsverhaal. Overtuig hen met authentieke, informatieve berichten. Die blijven zoveel beter hangen dan puur commerciële boodschappen. Als u het goed aanpakt worden ze zelfs verder verteld of gedeeld én wint u er klanten mee. Maar … Hoe doet u dat?

In vier stappen naar een goed verhaal

Niet alles wat verteld wordt, is een verhaal. En wat geen verhaal is, heeft ook niet de kracht van een verhaal. Maar wat is dan een goed verhaal? Deze tips helpen u op weg!

Een goed verhaal staat op zichzelf.

Een droge opsomming van feiten waarom uw bedrijf het beste in z’n vak is? Dat is geen verhaal. Het is niet meer dan een marketingpraatje, dat wellicht niet eens tot het eind wordt gelezen. Laat staan dat het zou worden gedeeld. Of hoort u zichzelf al dolenthousiast doorvertellen dat u op de website van bedrijf x hebt gelezen dat ze al 30 jaar lang gekend zijn om hun persoonlijke service? 
Een overtuigend verhaal staat op zichzelf en bevat narratieve elementen zoals personages, een verhaallijn, een ontwikkeling, een conflict … Als bedrijf of organisatie naar buiten treden met dat conflict, die bump in the road, is niet gemakkelijk. Maar het maakt wel dat u als ‘echt’ gewaardeerd wordt. Een puur succesverhaal, zonder enige struggle, wekt wantrouwen en ongeloof op. Bedenk even wat u zelf liever zou lezen: het ‘cleane’, perfecte verhaal, dat weinig geloofwaardig is? Of the true story dat durft toegeven dat niet alles van een leien dakje liep? Het verhaal van Inge Onsea, mede-oprichter van het succesvolle modemerk Essentiel, bijvoorbeeld, wekt sympathie en respect op. Net omdat ze het niet alleen heeft over het succes van Essentiel, maar ook over een moeilijke periode binnen het bedrijf. Wees eerlijk in wat u vertelt. Dat loont. 

Een goed verhaal prikkelt, inspireert en roept emotie op.

Een verhaal dat prikkelt en emotie oproept, doet iets, het blijft hangen. Beslissingen worden gemaakt op basis van emoties. Uw bedrijf heeft er dus alle baat bij om emotioneel positief gewaardeerd te worden door potentiële klanten. ‘Emotioneel’ betekent uiteraard niet altijd dat uw klanten tot tranen toe bewogen moeten worden. Misschien wordt de klant blij van uw verhaal, hoopvol of voelt hij zich begrepen. Of misschien krijgt hij het gevoel dat hij de wereld aan kan, zoals in deze Barbie-commercial. Een goed verhaal koppelt een positief gevoel aan uw product of uw bedrijf. Kortom, een goed verhaal verkoopt. 

Een goed verhaal is persoonlijk en authentiek.

In een goed verhaal herkent de lezer zichzelf. Hij gelooft u en uw verhaal en daarom gelooft hij ook waar u voor staat. Een goed verhaal vertrekt van de ‘why’, de reden waaróm u iets doet. Simon Sinek legt het idee goed uit in deze TED-talk. Volgens Sinek denken, handelen en communiceren inspirerende organisaties of personen allemaal op exact dezelfde manier, die volledig verschilt van het patroon dat alle anderen volgen. De ‘gouden cirkel’ verklaart waarom sommige leiders kunnen inspireren, en anderen niet. Inspirerende leiders weten waaróm ze bestaan, waarom ze ’s morgens opstaan en ‘why anyone should care’. Meer nog: inspirerende leiders vertellen elk van hun verhalen vanuit die ‘waarom’. Andrew Stanton, filmmaker van o.a. WALL-E en Toy Story, zegt het zo: ‘Make me care’. ‘Caring’ is een essentiële voorwaarde om geboeid te zijn door een verhaal. Vanuit het ‘waarom’ vertrekken vergt een andere manier van communiceren – en het zal oefening vragen – maar u voelt het meteen: het werkt.

Een goed verhaal zorgt ervoor dat uw lezer zelf de verteller wordt. 

Good stories get shared. En dat is wat u wilt natuurlijk: dat uw verhaal doorverteld wordt. Zorg dat uw verhaal aanspreekt, dat mensen zo enthousiast zijn dat ze het met anderen willen delen. Zo verspreidt uw verhaal zich als een lopend vuurtje, zonder dat u er zelf veel voor moet doen. Waarom een verhaal viraal gaat, is niet altijd juist te zeggen. De virale hit van de hogeschoolstudenten van de PXL met de chocoladen pumps is een goed voorbeeld. Het filmpje werd maar liefst 14 miljoen keer bekeken en 40 000 keer gedeeld. Gratis reclame die kan tellen!

Bent u overtuigd van de kracht van een goed verhaal? Wilt u ook dat uw klanten uw verhaal onthouden en doorvertellen en kan u daar wat hulp bij gebruiken? That’s where we come in!
De copywriters van Verhalen Vertalen luisteren naar úw verhaal en vertalen het naar de juiste tekst (persbericht, nieuwsbrief, blogartikel, webtekst, brochure …), afgestemd op uw doel en uw publiek zonder uw bedrijfs-DNA uit het oog te verliezen. Samen schrijven én verspreiden wij het verhaal van uw bedrijf of organisatie.