HOE MAAKT U VAN UW KLANT EEN AMBASSADEUR?

Hoe maakt u van uw klant een ambassadeur.png

Jean gaat al jaren naar Klussen maar, de doe-het-zelfzaak in de buurt. Hij vindt er allerhande materialen die hij nodig heeft voor klusjes in huis en tuin. Hij vertelt er gepassioneerd over tegen zijn buurman Pierre. “De dienstverlening van Klussen maar is top,” bejubelt hij de zaak over de pas geschoren haag tussen hen in. “Met elke vraag kan ik er terecht. En als ik iets zoek wat ze niet hebben, dan bestellen ze het gewoon. Speciaal voor mij!” Pierre voelt zich getriggerd door Jeans verhaal. Wanneer zijn boormachine het begeeft, gaat hij niet naar de grote bouwmarkt waarvan hij elke week reclame hoort op de radio, maar neemt hij een kijkje in buurmans favoriete doe-het-zelfzaak.

 Extra klant

Dankzij Jeans verhaal krijgt Klussen maar er een extra klant bij, áls de zaak aan Pierres hooggespannen verwachtingen voldoet tenminste. Dat is niets nieuws. Mensen worden beïnvloed door andermans keuzes, zeker van mensen die ze kennen. Voor Pierre komt Jean dan ook geloofwaardiger over dan de gekke stemmetjes van de radioreclame. Als Jean zegt dat de dienstverlening van Klussen maar de beste is, dan veronderstelt Pierre dat dat zo is. (Datzelfde idee wordt trouwens veelvuldig gebruikt op sociale media onder de noemer social advertising. Een bericht als ‘Je vriend vindt dit leuk’ is eigenlijk gewoon reclame vermomd als een bericht van een vriend, puur omdat dat geloofwaardiger overkomt.)

Er bestaat met andere woorden geen betere reclame dan een klant die een positief verhaal vertelt over uw zaak, uw dienstverlening of uw producten. Storytelling werkt, maar bovendien maakt u op die manier ook ambassadeurs van uw klanten. Die ambassadeurs bereiken een ander publiek dan uzelf, dus vergroot u uw bereik: meer mensen komen in contact met positieve aspecten van uw zaak. Wat wilt u nog meer hebben?

Het loont dus absoluut de moeite om zélf het heft in handen te nemen op het vlak van testimonials of klantenverhalen. Waarom wachten tot uw klanten hun enthousiasme gaan delen met hun buurman of collega? Verzamel gerust zelf de verhalen van uw klanten en deel die ook, via uw website, sociale media, in een advertentie … Door van uw klanten uw ambassadeurs te maken, worden hun positieve ervaringen deel van uw marketingstrategie. En als uw klant zelf ook een bedrijf heeft, plukt hij bovendien ook nog eens zelf de vruchten van zijn testimonial voor u!

 Zo maakt u van uw klant een ambassadeur

-   Zoek klanten waarvan u weet dat ze u, uw zaak, uw dienst of uw product kennen. U hebt er bijvoorbeeld al meermaals mee samengewerkt, de klant weet u steeds te vinden voor een bepaalde dienst of hij is al jaren klant aan huis.

-  Vraag de klant waaruit jullie samenwerking bestaat volgens hem, of wat uw zaak voor hem betekent. Dat geeft u de kans om jullie klantenrelatie vanuit zijn standpunt te bekijken.

-  Vraag de klant wat hij zo aan uw zaak apprecieert. Waarom winkelt hij wekelijks bij u? Waarom belt hij u op en niet uw concurrent? Waarom vertrouwt hij u het maken van zijn nieuwe website toe? Waarom verkiest hij om bij u een opleiding te volgen? Stelt hij uw dienstverlening op prijs? Houdt hij van uw efficiëntie? Die antwoorden zijn interessant om te verwerken in de testimonial, maar ze leren u ook veel over uw eigen werking.

-  Schrijf het verhaal neer. Plaats het klantenverhaal of de testimonial op uw website, uw sociale media of op andere kanalen. En … laat de positieve vibes hun werk doen …

Wilt u uw klantenverhalen of testimonials delen, maar weet u niet goed waar te beginnen? Verhalen Vertalen gaat graag voor u aan de slag! Neem gerust contact op via hilde@verhalenvertalen.be.

 

Tekst: Lore Van Brabandt